După dispariţia lui Iustinian, cel care a fost ultimul împărat roman, primul împărat bizantin, împăraţii posteriori lui Iustinian au făcut şi ei constituţii prin care au modificat parte din legislaţia în vigoare în timpul lui Iustinian, astfel încât odată cu trecerea timpului dreptul lui Iustinian începe încetul cu încetul să se modifice, încât erau necesare noi compilaţii atât pentru inserarea noilor constituţii, cât mai cu seamă pentru punerea la curent a legislaţiei cu practica zilei.
Ecloga isaurienilor (sec. al VIII-lea).
Prima compilaţie, numită Ecloga (Alegere de legi făcută în prescurtare), a fost făcută de împăratul Leon III Isaurianul (717-741) care a făcut să se redacteze un rezumat după legislaţia iustiniană, conţinând regulile de drept în vigoare în timpul său, însă despre acest cod s-a spus că, după moartea împăratului, nu a prea fost aplicat în practică datorită modului arbitrar cu care se procedase în ceea ce priveşte alegerea, prescurtarea şi parafrazarea textelor. Totuşi, cercetări mai recente au demonstrat aplicarea dispoziţiilor din Ecloga isaurienilor, prin intermediul manualului lui Donici, până la 1 iunie 1928, când aplicarea Codului Civil Român a fost extinsă în Basarabia.
Basilicalele (sec. al IX-lea).
Însă cea mai importantă compilaţie, după cea a lui Iustinian, a fost făcută din ordinul lui Leon VI Filozoful (886-912), fiul lui Vasile I Macedoneanul, compilaţie în care s-au contopit la un loc legislaţia lui Iustinian, manualul lui Vasile I Macedoneanul şi constituţiile edictate până promulgarea compilaţiei sale, compilaţie care poartă numele de Vasilicale sau Basilicale (Legiuirile Împărăteşti sau Pravilele Împărăteşti), monumentul cel mai complet al dreptului romano-bizantin. Ele sunt, în principal, o compilaţie şi un rezumat în limba greacă a tuturor lucrăilor publicate sub domnia lui Iustinian, adaptate la nevoile societăţii bizantine din secolul al IX-lea. De asemenea Leon Filozoful a publicat şi 113 novele.
Ulterior din ordinul împăratului Constantin VII Porfirogenetul (944-959) s-a realizat o noua ediţie a acestora. Basilicalele au trebuit să lupte mult timp pentru a se impune în faţa operei legislative a lui Iustinian, însă în orient începând cu secolul al XII-lea s-a generalizat opinia că legislaţia lui Iustinian nu mai era aplicabilă, exceptând ceea ce fusese receptat în Basilicale.
Novelele lui Leon al VI-lea Filozoful (sec. al IX-lea).
Codul lui Matei Basarab (Îndreptarea legii) a fost aplicat mai mult de un secol, astfel că o sentinţă pronunţată de către Matei Ghica în anul 1753 în Moldova se întemeiază pe glava 290 a Îndreptării legii şi, printr-o interesantă coincidenţă, pe Novela 72 a lui Leon al VI-lea, sentinţa menţionând în mod expres că este vorba de „Novela lui Leon”. Un alt document (sentinţă) din 1753 este întemeiată pe Novela 42, reproducând-o după Armenopol. De asemenea un document dovedeşte că Novelele lui Leon al VI-lea au fost aplicate nu numai indirect, prin receptarea lor în alte coduri, ci şi direct: în anul 1744 într-un mare proces privind restituirea dotei, instanţa compusă din Mitropolit şi patru mari boieri face aplicarea Basilicalelor şi a „constituţiei 25 a împăratului Leon” - «ceea ce a fost dat de către părinţi fiicelor lor, din momentul în care acestea ies de sub puterea lor, legea ordonă ca ceea ce a fost dat să rămână la cei care l-au primit şi să nu se întoarcă înapoi (la cei care l-au dat)».
Aplicarea Novelelor lui Leon al VI-lea cel Înţelept în Moldova este confirmată oficial de către domnul Scarlat Calimach, în prefaţa codului său el enumerând Novelele lui Leon printre izvoarele dreptului bizantin ce au fost în vigoare în Moldova. La sfârşitul prefaţei Codului Calimach se precizează că cauzele civile vor fi judecate după noul cod iar celelalte cauze vor fi judecate, ca şi până atunci, potrivit Basilicalelor şi celorlalte cărţi de legi, astfel că Novelele lui Leon au rămas în vigoare în Moldova până la punerea în aplicare a actualului Cod civil român (1865).
Hexabiblul lui Armenopol (sec. al XIV-lea).
La mijlocul secolului al XIV-lea, în epoca Paleologilor, un jurisconsult numit Constantin Armenopol, judecător la Salonic, a rezumat legislaţia bizantină, cuprinsă în Basilicale şi în actele normative care le-au modificat până în 1345, sub forma unui manual, formă sub care a domnit dreptul bizantin până la Legiuirea Caragea în Ţara Românească (1818) şi până la Codul Calimach în Moldova (1817).
În practica judecătorească a Imperiului bizantin se aflau colecţii particulare de legi. De acelaşi fel este şi „Prohiron”-ul lui Constantin Armenopol. Acesta era un grec cunoscător de legi care a trăit în veacul al XIV-lea în timpul domniei împăraţilor Ion Cantacuzino şi Ion Paleolog. El a ocupat postul de judecător la Salonic. „Prohiron”-ul este scris pe la anul 1345. Altă denumire a lui este Hexabiblos-ul, deoarece el se compune din 6 părţi sau cărţi. La baza acestei opere este pus „Prohiron”-ul lui Vasile Machedoneanul. Materialul de bază este completat cu regulile extrase din „Ecloga” şi „Epanagoga”, din Basilicale (Sipopsis) şi din alte izvoare. Hexabiblos-ul lui Armenopol a fost introdus în viaţă în Grecia, în mod oficial, în anul 1830.
În prima carte a Hexabiblos-ului se dau noţiuni generale de drept, unele elemente de procedură civilă, precum şi noţiuni generale ale dreptului civil (de exemplu despre acte, despre convenţii, despre tranzacţiuni, despre forţări şi violări, despre cei minori, despre puterea părintească etc.). A doua carte cuprinde dreptul asupra bunurilor. A treia carte, dreptul obligaţiilor, a patra, dreptul de familie, a cincia, de moştenire, a şasea are un caracter amestecat, tratând de exemplu despre vătămare şi daune şi la rând cu aceasta unele obiecte ale dreptului penal. Cartea lui Armenopol, cel puţin prima ei jumătate, e scrisă foarte nesistematic. Aşa de exemplu în cartea a II-a, consfinţită dreptului asupra bunurilor, se spune despre impozite şi biruri către stat, despre navigaţie pe mare, despre adăpostul bisericesc, despre redarea libertăţii captivilor, despre eunuci etc. Expunerea păstrează urmele deciziilor concrete, practicii judecătoreşti a autorului. Mult mai sistematic este alcătuită a doua jumătate a Hexabiblosului.
La cartea lui Armenopol sunt alăturate două anexe: 1). legi de agricultură, alese din cărţile lui Iustinian, şi 2). diferite noţiuni juridice şi tehnice, întrebuinţate în textul cărţilor. Câteodată în unele ediţii ale lui Armenopol se mai anexează un manual despre căsătorii, întocmit de Alexandru Span, care conţine amănunte referitor la definiţia gradelor de rudenie şi calităţi.
În 1804 paharnicul Toma Carra din Moldova a tradus în neogreacă manualul lui Armenopol. De asemenea, Toma Carra ar fi trebuit să întocmească din Basilicale din însărcinarea lui Alexandru Moruzzi domn al Moldovei (1802-1806) un cod civil şi unul penal, însă în 1806 a decedat după ce întocmise doar materia persoanelor.